Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να είναι υπεύθυνη για περισσότερο από το 25% της παγκόσμιας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, το μέλλον του πλανήτη όσον αφορά στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την καταπολέμηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής προδιαγράφεται πιο αισιόδοξο από ποτέ.
Μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών στα οποία η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται με σημαντικά ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με τα προηγούμενα έτη είναι και η Ελλάδα, με έναν ολοένα και αυξανόμενο αριθμό ηλεκτροκίνητων οχημάτων και μία αισθητή εξάπλωση των σταθμών φόρτισής τους.
Τα δεδομένα της ελληνικής πραγματικότητας
Ο αριθμός των επαναφορτιζόμενων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα τριπλασιάστηκε από το 2020 μέχρι το 2021, με τους σταθμούς φόρτισης να αυξάνονται κατά 250%. Το 2022, οι σταθμοί φόρτισης AC ανήλθαν στους 1908, με τους DC φορτιστές να φτάνουν τους 160, πετυχαίνοντας, έτσι, μία συνολική αύξηση των σταθμών φόρτισης της τάξης του 2941%, σε εύρος μόλις τεσσάρων ετών. Με τις σημερινές υποδομές και κόστη, μία διαδρομή 100 χιλιομέτρων θα στοίχιζε 10,1€ ανά λίτρο σε έναν οδηγό βενζινοκίνητου ΙΧ, 12,7€ ανά λίτρο σε έναν οδηγό οχήματος diesel και από 8,9 έως 12,4€ ανά 100 χιλιόμετρα σε έναν οδηγό ηλεκτροκίνητου οχήματος.
Ηλεκτροκίνηση: κόστος και χρόνος
Με βάση τα παραπάνω στατιστικά, η ηλεκτροκίνηση έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί μελλοντικά ως η πλέον συμφέρουσα οικονομικά λύση. Τη δεδομένη χρονική στιγμή, ωστόσο, το κόστος της φόρτισης σε σταθμούς τύπου DC είναι σχεδόν εφάμιλλο εκείνου της βενζίνης και του diesel, ενώ οι αντίστοιχες υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Ταυτόχρονα, η χρονική διάρκεια της φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων DC είναι σημαντικά μεγαλύτερη σε σύγκριση με τον ανεφοδιασμό σε παραδοσιακά πρατήρια καυσίμων.
Το μέλλον της ενεργειακής οικονομίας
Με τους φορτιστές τύπου DC να αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς, νέες υπηρεσίες και στρατηγικές αναδεικνύονται, με γνώμονα την κάλυψη της ολοένα και αυξανόμενης ζήτησης των οδηγών ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα και τη μείωση του κόστους της φόρτισης σε σταθμούς DC. Με νέες επενδύσεις να διαφαίνονται στον ορίζοντα, επομένως, η χρονοβόρα διαδικασία της φόρτισης αναμένεται είτε να επισπευσθεί ή να γίνει πιο οικονομική, είτε να αντικατοπτριστεί σε μία νέα αλυσίδα αξίας για τους οδηγούς ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Πηγές: www.haee.gr, www2.deloitte.com