Τη διάθεση της νέας υπηρεσίας εξακρίβωσης πληροφοριών «Fact Check» στο πεδίο της Αναζήτησης καθώς και στην Ενότητα των Ειδήσεων ανακοίνωσε σήμερα η Google, στόχος της οποίας είναι η καταπολέμηση του φαινομένου των αναληθών ειδήσεων.
Η νέα αυτή υπηρεσία θα βοηθά τους χρήστες στον διαχωρισμό ανάμεσα στις έγκυρες ειδήσεις και τις παραπλανητικές. Τον περασμένο Οκτώβριο, η Google σε συνεργασία με την εταιρεία Jigsaw είχε ανακοινώσει ότι σταδιακά θα παρείχε τη δυνατότητα στους εκδότες ορισμένων χωρών να εμφανίζουν την ετικέτα «Εξακρίβωση Πληροφοριών» στις καταχωρήσεις των ειδήσεων στο Google News. Η εν λόγω ετικέτα τοποθετείται σε δημοσιεύματα που περιλαμβάνουν πληροφορίες οι οποίες έχουν ελεγχθεί από συνεργαζόμενους εκδότες και φορείς, κι έχουν επιφορτιστεί αυτό το έργο.
Μετά από αξιολόγηση των σχολίων των χρηστών και των εκδοτών, η Google αποφάσισε ότι είναι συνετό να επεκτείνει την εν λόγω λειτουργία και πλέον η ετικέτα «Εξακρίβωση Πληροφοριών» στο Google News είναι διαθέσιμη παντού. Παράλληλα, θα επεκταθεί και στην υπηρεσία Αναζήτησης σε όλες τις γλώσσες. Έτσι, όταν ένας χρήστης κάνει αναζήτηση για ένα θέμα, οι καταχωρήσεις που έχουν ελεγχθεί από κάποιον συνεργάτη της Google θα εμφανίζονται διακριτά στην κορυφή της σελίδας των αποτελεσμάτων, ενώ θα προβάλλεται ποιος την έχει δημιουργήσει κι εάν κάποια έγκυρη πηγή έχει επιβεβαιώσει τη γνησιότητά της.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της Google, οι πληροφορίες αυτές δεν θα είναι εφαρμόσιμες ή διαθέσιμες για κάθε καταχώρηση, ενώ θα υπάρχουν σελίδες αποτελεσμάτων όπου διαφορετικοί εκδότες έλεγξαν τον ίδιο ισχυρισμό και κατέληξαν σε διαφορετικά συμπεράσματα.
Προκειμένου οι εκδότες να συμπεριληφθούν σε αυτή την υπηρεσία θα πρέπει να υιοθετήσουν τη σήμανση schema.org/ClaimReview ή να χρησιμοποιούν το εργαλείο διασταύρωσης πληροφοριών, το οποίο έχει αναπτύξει το Εργαστήριο Δημοσιογραφίας του αμερικανικού Πανεπιστημίου Ντιουκ σε συνεργασία με την Jigsaw (http://www.sharethefacts.org/).
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο οι εκδότες που θα ακολουθήσουν τον αλγόριθμο για την αξιοπιστία των πληροφοριών θα πληρούν τις προϋποθέσεις για ένταξη.
Τέλος, το περιεχόμενο θα πρέπει να τηρεί τη γενική πολιτική που εφαρμόζεται στη σήμανση δεδομένων (data markup) καθώς και τα πρότυπα υπευθυνότητας, διαφάνειας, ανάγνωσης ή διαστρέβλωσης πληροφοριών, όπως δημοσιεύονται από την Google στην ενότητα Google News General Headlines. Στην περίπτωση που κάποιος εκδότης ή ένας ισχυρισμός για την εγκυρότητα μιας πληροφορίας δεν διαθέτουν τις συγκεκριμένες προδιαγραφές ή δεν σέβονται την πολιτική της εταιρείας, είναι πιθανή η περίπτωση να αγνοηθεί η σήμανση αυτής της ιστοσελίδας.
Πηγή ΑΠΕ