Μια ανάλυση εκατοντάδων επιτυχιών των chart των τελευταίων 70 ετών έδειξε «σημαντικό περιορισμό» στην πολυπλοκότητα του ρυθμού και του τόνου στις μελωδίες των τραγουδιών, όπως επισημαίνουν Βρετανοί ερευνητές.
Οι μεγαλύτερες μεταβάσεις – ή «εκρήξεις αλλαγών» – συνέβησαν τα έτη 1975 και 2000 – όταν μουσικά είδη όπως new wave, disco και stadium rock άρχισαν να γίνονται δημοφιλή στα μέσα της δεκαετίας του 1970 και όταν το hip-hop έγινε πιο γνωστό στην αρχή της δεκαετίας του 2000.
Όταν πρόκειται για εξαιρετικά δημοφιλή μουσική, δεν επιλέγονται πλέον πολύπλοκες φωνητικές μελωδίες. Μπορεί να προτιμώνται συγχορδίες, στίχοι ή ηχητικές υφές, σύμφωνα με την έρευνα.
Η επιστημονική ομάδα βρήκε επίσης «μέτρια στοιχεία» μιας «μελωδικής επανάστασης» το 1996, περίπου σε μια εποχή που μεγάλα μουσικά στούντιο άρχισαν να υιοθετούν νέες τεχνολογίες, όπως εφαρμογές λογισμικού για ηχογράφηση, επεξεργασία και παραγωγή μουσικής.
Οι ερευνητές δήλωσαν ότι τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Scientific Reports, υποδηλώνουν ότι η πολυπλοκότητα και η δημιουργική έκφραση στη δημοφιλή μουσική μετατοπίζεται από τη μελωδία σε άλλα στοιχεία, όπως η ποιότητα του ήχου.
Η Μάντλιν Χάμιλτον, διδακτορική φοιτήτρια στην Επιστήμη των Υπολογιστών στο Queen Mary University of London (QMUL), είπε στην εφημερίδα «The Independent» ότι η πολυπλοκότητα των μελωδιών στα πιο δημοφιλή τραγούδια περιορίζεται από το 1950. «Αυτό σημαίνει ότι αυτό που απολαμβάνουν οι άνθρωποι στη μουσική αλλάζει. Όταν πρόκειται για εξαιρετικά δημοφιλή μουσική, δεν διακρίνονται πλέον πολύπλοκες φωνητικές μελωδίες»
Ανέφερε συγκεκριμένα ότι η μελωδία του «Walking Behind You» του Έντι Φίσερ, που είναι το τέταρτο πιο δημοφιλές τραγούδι του 1953 είναι περίπλοκη. Αντίθετα το «Poker Face» της Lady Gaga, το δεύτερο πιο δημοφιλές τραγούδι του 2009 είναι «πολύ, πολύ πιο απλό» εξήγησε.
Η Μάντλιν Χάμιλτον μαζί με τον δρ Μάρκους Πιρς, ανώτερο λέκτορα στη Σχολή Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του QMUL, ανέλυσαν 1.131 μελωδίες από 360 τραγούδια του τέλους του έτους που έφτασαν στην πρώτη πεντάδα των αμερικανικών chart Billboard κάθε χρόνο από το 1950 έως το 2022.
Η ομάδα επιστημόνων έγραψε: «Τη δεκαετία του ’50, η γκάμα των πιθανών χροιών για τη μουσική παραγωγή περιοριζόταν σε όποιους ήχους μπορούσε να παράγει κάποιος με τα φυσικά μουσικά όργανα που ήταν διαθέσιμα εκείνη την εποχή. Σήμερα, με την προσβασιμότητα σε λογισμικό ψηφιακής παραγωγής μουσικής και σε βιβλιοθήκες εκατομμυρίων δειγμάτων οποιοσδήποτε με φορητό υπολογιστή και σύνδεση στο διαδίκτυο μπορεί να δημιουργήσει όποιον ήχο μπορεί να φανταστεί».
Πηγή: AMNA.GR