Μόνο ένας στους δέκα καταναλωτές δηλώνει ότι θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί πλαστική σακούλα μετά την επιβολή τέλους στη χρήση από 1/1/2018 ενώ δύο στους τρεις καταναλωτές θεωρούν ότι πρέπει να απαγορευτεί η πλαστική σακούλα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ.
Υπενθυμίζεται ότι στις 10/8/2017 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β? 2812/10.8.2017 της με αριθμ. 180036/952/10.8.2017 κοινής απόφασης, με θέμα: «Καθορισμός μέτρων και κανόνων για τη μείωση της κατανάλωσης πλαστικών σακουλών μεταφοράς, σε συμμόρφωση με την οδηγία 2015/720/ΕΕ “για την τροποποίηση της οδηγίας 1994/62/ΕΚ με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 29ης Απριλίου 2015» η οποία στοχεύει στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη χρήση της λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς, στην αλλαγή νοοτροπίας των καταναλωτών προς τη χρήση σακουλών μεταφοράς προϊόντων πολλαπλών χρήσεων και όχι μιας χρήσης.
Ειδικότερα, ορίζεται ανταποδοτικό τέλος, ύψους 3 λεπτών (για το 2018) και 7 λεπτών από την 1.1.2019, ανταποδοτικού χαρακτήρα σε όλες τις λεπτές πλαστικές σακούλες μιας χρήσης (πάχους 0-50 μm) από την 1.1.2018, με εξαίρεση τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος μικρότερο από 15 μm, οι οποίες απαιτούνται για λόγους υγιεινής ή παρέχονται ως πρωτογενής συσκευασία χύδην τροφίμων.
Η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 530 άτομα από όλη τη χώρα, έδειξε ότι μόλις ένας στους δέκα καταναλωτές είναι διατεθειμένος να συνεχίσει να πληρώνει για τις πλαστικές σακούλες μίας χρήσης. Επίσης, ποσοστό 57% δηλώνει ότι θα χρησιμοποιήσει επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες. Ποσοστό 33% των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν γνωρίζει ακόμα τι θα κάνει, κάτι που σημαίνει ότι χρειάζονται οργανωμένες πρωτοβουλίες ενημέρωσης από την πολιτεία, την επιχειρηματική κοινότητα και τις ενώσεις καταναλωτών.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η επιλογή της επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας από το καταναλωτικό κοινό ταυτίζεται με τον αντίστοιχο στόχο που έχει θέσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος, όμως απαιτείται μία σημαντική αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες του κοινού, η οποίο αναμφίβολα θα επηρεαστεί-υποβοηθηθεί και από την εφαρμογή του μέτρου της χρέωσης.