Η τέλεια – και εξωπραγματική- σεξουαλική εμπειρία ή η πλέον ακραία σεξουαλική διαστροφή που γίνεται… πραγματικότητα;

Η πορνογραφία βεβαίως δεν είναι κάτι καινούριο. Για την ακρίβεια είναι σχεδόν τόσο παλιά, όσο το ανθρώπινο είδος (όπως έχουν δείξει και τα αρχαιολογικά και παλαιολιθικά ευρήματα).

Όμως, στην εποχή της εικονικής πραγματικότητας, το αναπόφευκτο πάντρεμα virtual reality και πορνογραφίας κρύβει πολύ σοβαρούς κινδύνους για την ψυχική υγεία και ισορροπία των ανθρώπων.

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν Βρετανοί επιστήμονες. Σε μια νέα μελέτη, οι ερευνητές της Σχολής Επιστήμης των Υπολογιστών του Πανεπιστημίου του Νιούκαστλ, με επικεφαλής τον Μάθιου Γουντ, πειραματίσθηκαν με 45 εθελοντές χωρισμένους σε δύο ομάδες.

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να «ζήσουν» για ένα δεκάλεπτο με τη φαντασία τους τις σεξουαλικές εμπειρίες ενός εικονικού άνδρα, του «Τζακ». Όπως προέκυψε, οι εθελοντές σε γενικές γραμμές ακολούθησαν δύο «σενάρια»: είτε έζησαν μια εξωπραγματικά τέλεια σεξουαλική εμπειρία (καλύτερη από τη συνήθη πραγματικότητα) είτε προτίμησαν να βιώσουν μια ακραία σεξουαλική εμπειρία, πέρα από οτιδήποτε θα ήταν αποδεκτό στην πραγματική ζωή, με σεξουαλικές πράξεις βίας ή διαστροφής.

«Διαπιστώσαμε», δήλωσε ο Γουντς, «ότι για τους περισσότερους ανθρώπους η δυνατότητα μιας πορνογραφικής εικονικής πραγματικότητας άνοιξε την πόρτα σε μια φαινομενικά “τέλεια” σεξουαλική εμπειρία, ένα σενάριο που κανείς δεν θα μπορούσε να ζήσει στον πραγματικό κόσμο. Κάποιοι άλλοι πήγαν πέρα από τα όρια, δημιουργώντας ακόμη και βίαιες εικόνες, ενώ γνωρίζουμε ότι η έκθεση σε ένα τέτοιο πορνογραφικό περιεχόμενο έχει τη δυνατότητα να γίνει ολοένα πιο εθιστική και ακραία με το πέρασμα του χρόνου».

Αν και αρχικά η τεχνολογία VR αναπτύχθηκε για να βελτιώσει την εμπειρία των βιντεοπαιγνιδιών, σύμφωνα με τους ερευνητές, «η πορνογραφία VR βρίσκεται ήδη πίσω από τη γωνία».

Οι ερευνητές επισήμαναν ότι, καθώς διευρύνεται και εξελίσσεται η χρήση των συσκευών εικονικής πραγματικότητας (virtual reality – VR), όπως οι Oculus Rift και Playstation VR, η τεχνολογία θα επιτρέπει στους χρήστες να γίνονται ολοένα πιο ενεργά μέρη του πορνογραφικού «σκηνικού» και όχι απλώς παθητικοί καταναλωτές, όπως στην περίπτωση των πορνογραφικών βίντεο ή των πορνογραφικών ιστοσελίδων.

Γι' αυτό, οι ερευνητές κάλεσαν τη διεθνή ψηφιακή κοινότητα να αναλάβει τις ευθύνες της, ώστε η αλληλεπίδραση ανθρώπου-μηχανής στο πεδίο της πορνογραφίας να μην διευρύνει την αλλοτρίωση, την εκμετάλλευση των γυναικών, την αύξηση του σεξισμού, τη διάλυση των διαπροσωπικών σχέσεων, την ηθική κατάπτωση κ.ά.

Μεταξύ άλλων, ένας κίνδυνος διαφαίνεται από την τεχνική δυνατότητα της δημιουργίας τρισδιάστατων ψηφιακών μοντέλων (αβατάρ) πραγματικών ανθρώπων. Έτσι, όπως είπε ο Γουντς, «η πορνογραφία VR μπορεί να μοιάζει πολύ περισσότερο με πραγματικό ‘κεράτωμα' του συντρόφου, καθώς η εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας θα βιώνεται ως ολοένα πιο πραγματική».