Για όσους το 500…αράκι των 160 ίππων (που παρουσιάσαμε σε παλαιότερη δοκιμή) είναι αδύναμο, η Abarth προσφέρει την έκδοση των 180 ίππων και εδώ πλέον καιρός είναι να ασχοληθούμε με τα χέρια μας και όχι με την απόδοση του πιο hot σούπερ μίνι της εποχής.
Σε αυτή λοιπόν τη δοκιμή μας, είχαμε να κουλαντρίσουμε ένα μεγάλο στάβλο με ατίθασα άλογα, κάτι καθόλου εύκολο αν αναλογιστούμε πως αυτά πατούν στη γη με ένα μεταξόνιο 2,3 μέτρων, κάνοντας την οδηγική εξίσωση τουλάχιστον δυσεπίλυτη.
Βέβαια η εμφάνιση προειδοποιεί ακόμα και τους πλέον άπειρους. Ο σκορπιός της Abarth είναι παντού (συνολικά 12 εντός και εκτός) και η «κραυγαλέα» εμφάνιση της κατασκευής δεν αφήνει αμφιβολίες για το ότι απευθύνεται σε έχοντες (όχι τόσο τα 30χιλ.) και κατέχοντες την οδηγική τέχνη (αυτή είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη).
Η ανανεωµένη αεροδυναμική εµφάνιση, µε σπόιλερ, διαχύτες, μια τεράστια αεροτομή, τις διπλές απολήξεις των εξατμίσεων, τα διάτρητα δισκόφρενα και τις κατακόκκινες δαγκάνες τις Brembo, είναι τα βασικά εξωτερικά γνωρίσματα του 595 Competizione (το όνομα είναι φόρος τιµής στα 595 του ’60 µε τα 595 κ.εκ. και 27 ίππους). Οι άγριες προθέσεις και οι δυνατότητες είναι ξεκάθαρες σε κάθε όπου πέφτει το μάτι, σε κάθε λεπτομέρεια.
Ανάλογες και οι εντυπώσεις από το σαλόνι, όπου κυριαρχούν τα μπάκετ της Sabelt, το χοντρό τιμόνι με φωλιές για την σωστή θέση των χεριών, το αλουμίνιο του επιλογέα και το τουρμπόμετρο με οροφή τα 1.9 bar και την ένδειξη Sport, δίπλα στον ανανεωμένο πίνακα οργάνων. Εκεί δεσπόζει μια οθόνη 7’’ TFT της Magneti Marelli (διαθέτει δύο ρυθµίσεις απεικόνισης: τη νορµάλ µε δείκτη βενζίνης και κατανάλωση καυσίµου µε eco index και τη σπορ, µε ενδείξεις διαθέσιµης ισχύος αλλά και επιταχυνσιόµετρο που µετρά τα «g» κατά δύο άξονες), που αναβαθμίζει το επίπεδο επικοινωνίας οδηγού/αυτοκινήτου, χωρίς να αλλάζει τον χαρακτήρα.
Η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης σε συνδυασμό με τις κομψές διχρωμίες σε καθίσματα και επενδύσεις, υπογραφές της έκδοσης και το φινετσάτο επίπεδο εξοπλισμού, δικαιολογούν εν μέρει την «τσιμπημένη» τιμή, χωρίς όμως αυτό να είναι βασική προϋπόθεση επιλογής του ή μη. Ούτε βέβαια οι περιορισμένες θέσεις για μικροαντικείμενα, τα σταθερά πίσω πλευρικά κρύσταλλα και η σχετικά δύσκολη πρόσβαση στις πίσω θέσεις είναι στοιχεία απόρριψης του.
Το Abarth 595 Competizione, είναι επιλογή τρόπου ζωής, είναι κίνηση έξω από οικονομοτεχνικές μελέτες και μεσοαστικούς κανόνες.
Ο πιο ισχυρός κινητήρας προκύπτει από νέα χαρτογράφηση που σε συνδυασμό με το φίλτρο της BMC, την βελτιωμένη τουρμπίνα της Garret, ενώ ένα ολοκληρωμένο σύστημα εξαγωγής με εξατμίσεις Record Monza, παράγει μια σπορ μελωδία από τα τέσσερα μπουριά της εξάτμισης (ειδικά στο ρελαντί µε κρύο κινητήρα ο ήχος – χάρη και σε µια µηχανικά ελεγχόµενη βαλβίδα που µειώνει την υποπίεση- είναι κάτι που παραπέμπει σε super car).
Κάπως έτσι, ο 1.4 T-Jet αποδίδει 180 ίππους με ροπή στα 25,5 χγρμ, απόδοση που κάνει παιχνιδάκι την αλλαγή της κινητικής κατάστασης του βάρους 1110 κιλών αμαξώματος. Χωρίς start/stop, αλλά με τράξιον κοντρόλ (ΤΤC), η επιτάχυνση 0-100 γίνεται μέσα σε 6,7’’ και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 225 χλμ. την ώρα. Από την άλλη με συγκρατημένο το δεξί πόδι, η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας δεν ξεπέρασε τα 8,7 λτ/100χλμ, τιμή έως και απίστευτη για τις επιδόσεις του αυτοκινήτου. Βέβαια με την επιλογή sport ο 1.4 Τ-jet μεταβάλλεται σε βενζινοδιψής και τότε το μόλις 45 λίτρων ρεζερβουάρ αποδεικνύεται λίγο.
Από την υπερυψωμένη θέση του οδηγού και «ταμπουρωμένος» βαθειά μέσα στο μπάκετ της Sabelt, ο οδηγός αισθάνεται κυρίαρχος του παιχνιδιού και καλά θα κάνει να «το έχει» (την οδηγική τέχνη εννοούμε), γιατί αλλιώς η υπερβολική δύναμη σε συνδυασμό με το κοντό μεταξόνιο, μόνο δυσάρεστες εκπλήξεις θα του δημιουργήσει.
Ο δυνατός ήχος του κινητήρα συνάδει με κορυφαίες επιδόσεις καθώς αποδίδει από χαμηλά και αγριεύει αστραπιαία όσο ανεβαίνουν οι στροφές.
Ευτυχώς τα δυνατά φρένα με διάτρητους αεριζόμενους δίσκους και τα υψηλής απόδοσης τακάκια, επιβραδύνουν αποτελεσματικά το «μικρόσωμο» αυτοκίνητο με εξαιρετική αντοχή και αίσθηση, αρκεί ο δρόμος να έχει πρόσφυση, γιατί σε αντίθετη περίπτωση χρειάζεται περίσσεια τέχνη από μέρους του οδηγού προκειμένου να αξιοποιήσει τις δυνατότητές τους.
Άξιος συμπαραστάτης των επιδόσεων του κινητήρα, η βελτιωμένη ανάρτηση με κοντύτερα (15 χλστ) και άλλης πυκνότητας ελατήρια, αμορτισέρ FSD της Koni, χοντρή αντιστρεπτική και 40άρι προφίλ στα Michelin Pilot Sport 3 (205/40/17), κρατάει το Abarth 595 Competizione στο δρόμο σαν σε ράγες, καθώς το TTC (Τorque Transfer Control) μεταφέρει τα 180 άλογα στο δρόμο προσομοιώνοντας ηλεκτρονικά την λειτουργία μπλοκέ διαφορικού.
Από την άλλη, το µικρό flat-bottom τιµόνι µε τη βαριά αίσθηση δίνει ανά πάσα στιγμή όλη την πληροφόρηση που χρειάζεται ο οδηγός, επιτρέποντάς του να πάρει «στο κυνήγι» πολλούς μεγαλόσχημους συνδυασμούς, δείχνοντας τους σχετικά εύκολα τις διπλές μπούκες των εξατμίσεών του. Και εδώ όμως χρειάζεται προσοχή γιατί, οι δυνατότητες της κατασκευής ξεδιπλώνονται σε φλατ δρόμους με καλή πρόσφυση (που σπάνια βρίσκει κανείς στη χώρα μας). Σε αντίθετη περίπτωση είναι ο οδηγός αυτός που βάζει «κοντά στο νου τη γνώση» προκειμένου να μην …ανασχεδιάσει το πανέμορφο δημιούργημα της Abarth. Σύμμαχός του σε αυτή την προσπάθεια το ESP που δεν απενεργοποιείται και βάζει φραγή σε όσους θέλουν να «παίξουν» ντριφτάροντας (δηλαδή φρενάροντας) και όχι να οδηγήσουν πραγματικά γρήγορα.
Ευτυχώς, γιατί σε ένα κοντό μεταξόνιο, όπως το συγκεκριμένο, οι αντιδράσεις προκύπτουν αιφνιδιαστικά για τους ενθουσιώδεις και όχι υποψιασμένους, ενώ –ίσως- κρίμα γιατί η οδηγική απόλαυσης θα ήταν κορυφαία σε ένα ελεγχόμενο χώρο (π.χ. ειδική διαδρομή). Πάντως, το ESP αφήνει την τάση της ουράς για τοποθέτηση και ταυτόχρονα δεν επεμβαίνει «άκομψα» σε βάρος της οδηγικής αίσθησης.
Σε κάθε περίπτωση τα 180 άλογα δεν είναι λίγα, ειδικά σε σχέση µε τον τρόπο που αποδίδεται η ισχύς, με γραμμικότητα µέχρι τον κόφτη, ενώ η επιπλέον ροπή επιτρέπει στο «παλιάς κοπής» 5άρι κιβώτιο να είναι με το παραπάνω επαρκές σε όλων των ειδών τους δρόμους.
Συνοψίζοντας θα σημειώσουμε ότι, με «αλμυρή» τιμή (27250 ευρώ χωρίς απόσυρση) το κορυφαίο 500αράκι απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό, που καλό είναι να κατέχει τα μυστικά της οδηγικής τέχνης. Φανταχτερό, καλοφτιαγμένο, με πλήρη σπορ εξοπλισμό και αφόρητα γρήγορο, είναι ένα «σταυρόλεξο για λίγους λύτες», που φανερώνει τρόπο ζωής και όχι μια επιλογή ανάγκης μεταφορικού μέσου. «Πυροβολεί» αδιακρίτως στο δρόμο, αρκεί ο χρήστης του να ξέρει πως η ασχετοσύνη τιμωρείται.
Με λίγα λόγια είναι, ένα καθαρόαιμο εργαλείο που αποκλείεται να αφήσει κανένα αδιάφορο, ενώ θα δώσει αξέχαστες στιγμές οδηγικής ευτυχίας σε όσους το επέλεξαν με «νου υγιή» και ακόμα περισσότερη ευχαρίστηση σε όσους μπορούν να το φτάσουν στα 10/10.
Υπέρ
Τα πάντα, για όσους γνωρίζουν τι αγοράζουν
Κατά
Τα πάντα, για όσους το αγόρασαν απλά επειδή είναι εντυπωσιακό
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Επιβατικό, 2θυρο, 4θέσιο
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, εγκάρσια τοποθετημένος
Ισχύς: 180 ίπποι/5500 σ.α.λ.
Ροπή (χγρμ)250: 25,5/3.000
Κιλά ανά ίππο: 6,17
Επιτάχυνση 0-100: 6,7’’
Τελική ταχύτητα: 225 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση (δοκιμής): 8,7λτ/100χλμ.
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 45 λτ
Χώρος αποσκευών: 185 λτ
Μετάδοση: Εμπρός
Κιβώτιο ταχυτήτων: Μηχανικό 5 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Ανεξάρτητη τύπου McPherson/Πίσω Ημιανεξάρτητη
Διάσταση ελαστικών:(εμπρός/πίσω) 205/45/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/Πίσω απλοί Δίσκοι
Διαστάσεις: 3.657 Χ 1.627 Χ 1.485 χλστ
Μεταξόνιο: 2.300 χλστ
Βάρος: 1.110 κιλά