You spin my head right round, right round
One-man job θεωρείται αρκετή για τη δημιουργία ενός ολόκληρου παιχνιδιού; Το Superstring studio φαίνεται να μην κολλάει σε τέτοιες προκαταλήψεις, αποφασίζοντας να φέρει στην gaming πραγματικότητα το Headspun, ένα υβρίδιο FMV -Full Motion Video, για όσους ίσως αναρωτιούνται τι σημαίνουν τα αρχικά- και Adventure. Το όνομα είναι αρκετά κατατοπιστικό για το περιεχόμενο του τίτλου, καθώς πρόκειται για μια περίπτωση πραγματικής αναταραχής και πνευματικής ενδοσκόπησης, αρκετή για να αλλάξει μια ολόκληρη ζωή -ή μήπως παραπάνω από μία;
Όλα ξεκινούν -ή μάλλον συνεχίζουν- όταν ο Ted ξυπνά για την καθιερωμένη βάρδια του και βλέπει γύρω του συντρίμμια. Σύντομα, μαθαίνει ότι υπήρξε ένα ατύχημα στο εργασιακό του περιβάλλον, που δεν είναι άλλο από τον εγκέφαλο του ανθρώπου τον οποίο και διευθύνει. Στο Headspun, η συνειδητή σκέψη δεν είναι παρά προϊόν της προσεκτικής δουλειάς του Ted, της φωνής της λογικής του αριστερού ημισφαιρίου. Ο Ted βρίσκει μπροστά του σκόρπιες αναμνήσεις, ελλιπές προσωπικό που δεν επιβίωσε της καταστροφής και τον Teddy -τη φωνή του δεξιού ημισφαιρίου και την πολύ cool οπτική αποτύπωσή της- να έχει αναλάβει τη δουλειά όσο καιρό ο Ted βρισκόταν σε κώμα. Μαζί, ο Ted και ο Teddy προσπαθούν να ανακαλύψουν τι έχει συμβεί στη ζωή του Theo Kavinsky, ακόμα και από την εποχή που ήταν παιδί έως και το τραυματικό συμβάν. Για να γίνει αυτό, θα χρειαστούν πολλές αντιπαραθέσεις, αρκετή υβρεολόγια, αλλά και σοβαρές αποκαλύψεις, τόσο από τους ίδιους όσο και από το περιβάλλον του Theo.
Μπορεί να ακούγεται περίεργο σαν ιστορία -ή γνώριμο σε κάποιους άλλους, καθώς το συγκεκριμένο θέμα αισθάνομαι, σαν το τμήμα αναμνήσεων του Headspun, ότι χτυπάει αμυδρά κάποια entries στη μνήμη μου- μα η μεταφορά της στο παιχνίδι είναι αρκετά καλή. Τα διάφορα τμήματα λειτουργίας, όπως η φαντασία ή τα όνειρα, είναι βασισμένα σε ανατομικά στοιχεία του εγκεφάλου, γεγονός που προσδίδει μια αφηρημένη επιστημονική χροιά στον τίτλο και αποτελεί εξαιρετικά ενδιαφέρουσα άποψη σε ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα. Ωστόσο, η κάθε βάρδια που εκτελεί ο Ted -καθώς κάθε μέρα λειτουργίας αποτελεί ένα καθιερωμένο ωράριο με κύριο στόχο την κλασσική έννοια του χρήματος, έστω και νευρωνικού- αποτελείται από minigames, που ρίχνουν το αφηγηματικό επίπεδο που προσπαθεί να χτίσει.
Το συνονθύλευμα έξυπνων σεναριακά στοιχείων με μια αισθητικά φθηνή εκτέλεση της ιστορίας δεν αποδίδει σωστή αρμονία στο FMV/adventure υβρίδιο, που θα μπορούσε πιθανώς με κάποιο άλλο τρόπο εκτέλεσης να πετύχει. Είναι χαρακτηριστική η προσπάθεια του δημιουργού ώστε η πρόοδος να χτίζεται σταδιακά, με ανάλογη ανταμοιβή μέσα από τον χρόνο που επενδύει ο παίκτης σε στοιχεία της αφήγησης -πρακτική που δεν υποστηρίζεται ιδιαιτέρως από τη συγκεκριμένη δομή που επιλέχθηκε. Ο παίκτης μπορεί να αντιδράσει με στοιχεία του background, αλλά δεν υπάρχουν γρίφοι να λύσει ή inventory να χρησιμοποιήσει. Η πρόοδος πραγματοποιείται με την εκτέλεση αποστολών μεταξύ των διάφορων τμημάτων του εγκεφάλου που δεν απαιτούν ιδιαίτερη ευφυΐα, παρά μετακίνηση, συλλογή από coins και μετέπειτα χρήση για αγορές διαφόρων πραγμάτων ή high score σε minigame.
Ένα κομβικό ελάττωμα που συνάντησα πιο συχνά απ’ ότι θα ήθελα είναι τα glitches, σε σημείο που πραγματικά να μην μπορώ να ολοκληρώσω αποστολές ή να πραγματοποιήσω ένα διάλογο της προκοπής. Υπήρχαν συζητήσεις που επαναλαμβάνονταν, στοιχεία του περιβάλλοντος που ανάθεμα κι αν μπορούσα να αλληλεπιδράσω μαζί τους και αποστολές που δεν πολυκαταλάβαινα πως ακριβώς οφείλω να τις ολοκληρώσω.
Σε ένα συγκεκριμένα πολύ έντονο συμβάν της ιστορίας, οι υπότιτλοι συνέχιζαν να εμφανίζονται στο κάτω μέρος ακόμα και μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου -υπό άλλες συνθήκες, θα πίστευα ότι είναι για dramatic effect, αλλά με τόσα glitches μάλλον κι αυτές υπέπεσαν θύμα της σχεδίασης. Γενικά, οι ατέλειες όχι απλά με αποθάρρυναν, αλλά πρακτικά με σταμάτησαν από το να ασχοληθώ εις βάθος με το παιχνίδι, γνωρίζοντας ωστόσο ότι έχει πολλά ακόμα να προσφέρει. Επίσης, η ιστορία μπορεί να εξελιχθεί διαφορετικά αναλόγως με τις επιλογές που κάνει ο παίκτης σε διάφορες συζητήσεις -αν και θεωρώ ότι αυτό αποσκοπεί κυρίως στη γεύση που αφήνει ο τίτλος προς το τέλος του παιχνιδιού, χωρίς κάποια ριζική αλλαγή στον κορμό της αφήγησης.
Ο συνδυασμός FMV/παραδοσιακού 2D adventure σχεδιασμού είναι ένα από τα αδύναμα χαρακτηριστικά του Headspun -μια οθόνη στην οποία αποδίδονται όλες οι εξελίξεις σε πραγματικό χρόνο δεν προδίδει ιδιαίτερη κομψότητα στον τίτλο, γεγονός που θα ξεπερνούσα αν δεν υπήρχαν αυτά τα -άτιμα- minigames. Υπό άλλες συνθήκες, ίσως και να μην έστεκαν τόσο παράταιρα -εγώ πάντως κουράστηκα με τα ίδια παιχνιδάκια και τα απανωτά κλικ στην μικρή οθόνη, για να μπορέσω να μαζέψω τα απαραίτητα coins, σε ένα δημιούργημα με σεναριακή δυναμική σαφώς ισχυρότερη από αυτό. Γενικά, δεν υπάρχουν υπερβολικές απαιτήσεις για την εκτέλεση του παιχνιδιού -το δικό μου configuration ήταν σε μέτρια ρύθμιση γραφικών, αλλά δεν αισθάνθηκα πως έχανα κάτι. Στα θετικά, η μουσική υπόκρουση είναι αρκετά ατμοσφαιρική, όπως και η εκπληκτική γοητεία της προφοράς όλων των ηθοποιών που παίζουν στα εκάστοτε κλιπάκια -είμαι γνωστή λάτρης της εγγλέζικης προφοράς βέβαια, οπότε ας το θέσω υποκειμενικά για να μην εκτεθώ περαιτέρω.
Το review βασίστηκε στην ψηφιακή έκδοση του παιχνιδιού για PC, η οποία μας παραχωρήθηκε από την Wales Interactive.
IGN Greece
Πηγή: IGN Greece