Mε το «All the Money in the World», ο Ρίντλεϊ Σκοτ καταθέτει ένα αστυνομικό νουάρ με κοινωνικό και πολιτικό σχόλιο για το 1% των ισχυρών αυτού του κόσμου. Λίγα χρόνια πριν το «The Martian» είχε εξελίξει το είδος της επιστημονικής φαντασίας, ενώ ο «Προμηθέας» του συνέχιζε το saga των «Alien» ταινιών του σ’ ένα διάστημα όπου «κανείς δεν ακούει τις φωνές σου».
Aυτή είναι και η πραγματική του ταυτότητα: από το πρώτο «Alien» μέχρι το «Blade Runner», κι από το «American Gangster» μέχρι «Ολα τα Λεφτά του Κόσμου» ο Σκοτ ξέρει να βουτά στα πιο σκοτεινά και μυστηριώδη κομμάτια της ανθρώπινης ψυχής (είτε με διαστημικές ταινίες τρόμου, είτε με δυστοπικά μελλοντολογικά sci fi, είτε με αστυνομικά νουάρ, είτε με ιστορικά δράματα) και να μας τα αποκαλύπτει στη μεγάλη οθόνη – άψογα φωτισμένα, γοητευτικά κινηματογραφημένα και με πρωταγωνιστές τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς μας.
Ολο τον Οκτώβριο συγκεντρώσαμε και σου προσφέρουμε μία σειρά από τα πιο αντιπροσωπευτικά αριστουργήματα του Ρίντλεϊ Σκοτ, για να τα απολαύσεις στο μεγάλο αφιέρωμα του novacinema 2, αλλά κι όποτε εσύ θέλεις on demand.
Λίγο πριν όμως, 5 trivia συστήνουν τον μεγάλο σκηνοθέτη:
Σκηνοθέτης μεγάλων ερμηνειών: Ο Ριντλεϊ Σκοτ επιλέγει ηθοποιούς με μεγάλη θεατρική εμπειρία και απόφοιτους δραματικής σχολής. Εχει οδηγήσει πολλούς από τους πρωταγωνιστές του στο δρόμο για τα Οσκαρ: Τζίνα Ντέιβις και Σούζαν Σαράντον («Θέλμα και Λουίζ»), Ράσελ Κρόου και Χοακίν Φίνιξ («Μονομάχος»), Ρούμπι Ντι («American Gangster»), Ματ Ντέιμον («The Martian»), Κρίστοφερ Πλάμερ («Ολα τα Λεφτά του Κόσμου»). Αγαπημένος του, ο Ράσελ Κρόου με τον οποίο έχουν συνεργαστεί 5 φορές («Μονομάχος», «Μία Καλή Χρονιά», «American Gangster», «Η Πλεκτάνη» και «Robin Hood»).
Εχει το «καλύτερο μάτι» στη βιομηχανία: Η αισθητική του Ρίντλεϊ Σκοτ είναι αξεπέραστη. Ο παραγωγός Μάικλ Ντίλι («Blade Runner», «The Deer Hunter») του έδωσε το παρατσούκλι «το καλύτερο μάτι της πιάτσας». Λόγω αυτής της σήμα-κατατεθέν αισθητικής έχει γυρίσει 2.700 διαφημιστικά – και συνεχίζει. Στο σινεμά ξεκίνησε την καριέρα του όταν ήταν 39 χρονών. Τα “storyboards” των ταινιών του είναι από μόνα τους έργα τέχνης. Αυτά που φιλοτέχνησε για το πρώτο «Alien», μαζί με τις σημειώσεις του, κυκλοφόρησαν σε μία ειδική έκδοση του Directors Guild Quarterly.
Πατέρας της σύγχρονης επιστημονικής φαντασίας: Το «Blade Runner» (1982) και η «Alien» saga του έχουν καθορίσει τη φόρμα, το νεονουάρ ύφος και την αισθητική των sci-fi ταινιών των τελευταίων 35 χρόνων. Βέβαια, στα 80ς ο κόσμος δεν ήταν ακόμα έτοιμος για τον Ρίντλεϊ Σκοτ. «Το “Blade Runner” ήταν μια εμπορική και καλλιτεχνική αποτυχία. Δεν το κατάλαβαν τότε. Ούτε οι κριτικοί. Τότε αποφάσισα να μην ξαναδιαβάσω ποτέ κριτικές.» Η επιρροή του στους συναδέλφους του ήταν καθοριστική. Ο Τζέιμς Κάμερον έχει ομολογήσει δημόσια ότι το «Alien» (1979) επηρέασε όλη την καριέρα του και καθόρισε το ύφος των πιο διάσημων ταινιών του – «Ο Εξολοθρευτής», «Τιτανικός», «Avatar».
Ο μεγάλος αδικημένος των βραβείων: 4 φορές υποψήφιος για Οσκαρ («Θέλμα και Λουίζ», «Μονομάχος», «Black Hawk Down», «The Martian»). Κανένα βραβείο. 4 φορές υποψήγιος για Χρυσή Σφαίρα («Μονομάχος», «American Gangster», «The Martian», «Ολα τα Λεφτά του Κόσμου»). Κανένα βραβείο. 5 φορές υποψήφιος για BAFTA («Θέλμα και Λουίζ», «Μονομάχος», «American Gangster», «The Martian»). Ενα τιμητικό βραβείο. 4 φορές υποψήφιος για το Βραβείο του Σωματείου Σκηνοθετών («Θέλμα και Λουίζ», «Μονομάχος», «Black Hawk Down», «The Martian»). Ενα τιμητικό βραβείο.
Με δικά του λόγια:
– «Η τέχνη είναι σαν τον καρχαρία. Πρέπει να κινείται συνεχώς, αλλιώς πεθαίνει»
– «Οι ταινίες μου δεν έχουν ερωτικές σκηνές. Το σεξ είναι βαρετό αν δεν το κάνεις εσύ.»
– «Ο θεατής πρώτα αγαπά τους ήρωες και μετά θέλει δράση. Αν δεν δεθεί με τους χαρακτήρες, δε θα τρέξει πίσω τους. Βαριέται.»
– «Τι κάνει έναν καλό σκηνοθέτη; Ενα καλό σενάριο. Ολα τα υπόλοιπα, γίνονται.»
– «Είναι απίστευτο ότι στο Χόλιγουντ κάποιος θα σου δώσει 100 εκ. δολάρια για να πας να παίξεις με τους φίλους σου…»
– «Σήμερα οι ταινίες είναι ηλίθιες. Κάποτε το σκεπτόμενο σινεμά και οι χαζοταινίες ήταν 50-50. Σήμερα είναι 97-3.»
– «Είμαι πολύ ανταγωνιστικός. Αν δεν βρω κάποιον να ανταγωνιστώ, ανταγωνίζομαι τον εαυτό μου. Μόνο έτσι όμως σπάνε τα όρια στο σινεμά.»