Μια ανασκόπηση των 22 χρόνων.
H Lara Croft είναι η πρώτη κυρία του gaming (αν και όχι η πρώτη γυναίκα ηρωίδα που έχουμε δει σε παιχνίδι), το πρόσωπο ενός franchise δισεκατομμυρίων, ένας χαρακτήρας τόσο εμβληματικός που επισκιάζει τα ίδια τα παιχνίδια στα οποία είναι πρωταγωνίστρια. Είναι ορόσημο για τον φεμινισμό και αντικείμενο φαντασιώσεων για πολύ κόσμο. Είναι δυναμική, σέξυ, έξυπνη, επικίνδυνη και μυστηριώδης και όλα αυτά με την αγγλική της φινέτσα.
Πέρα από τα εξώφυλλα περιοδικών, τις διαφημίσεις, τα κόμικ και τα blockbusters του Hollywood, η Lara είναι ένα απλό κορίτσι που προτιμά να σέρνεται σε σπηλιές και ναούς, περπατώντας προς τον κίνδυνο και όχι μακριά του.
Αυτή η δεσποινίς δεν κάνει πλάκα.
Πριν κυκλοφορήσει λοιπόν η νεώτερη προσθήκη της σειράς παιχνιδιών, Shadow Of The Tomb Raider, ας κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν και το πού ξεκίνησε η αγαπημένη και ατρόμητη ηρωίδα.
Όχι απλά ένα όμορφο πρόσωπο
Το πρώτο σκίτσο της Lara Croft δημιουργήθηκε από τον Toby Gard το 1995. Ο δημιουργός φαντάστηκε την ηρωίδα ως Νοτιοαμερικανή, πριν γίνει εκείνη η εμβληματική Αγγλίδα αρχαιολόγος, που θα είχε το όνομα Laura Cruz. Έκτοτε, το μόνο που μεταφέρθηκε στο πρόσφατο σκίτσο είναι τα αψιδωτά φρύδια και οι μακριές πλεξούδες.
Η αρχή μιας μεγάλης ιστορίας
Το έτος ήταν 1996, όταν είδαμε για πρώτη φορά το Tomb Raider, ένα παιχνίδι που θεωρείται από τα κλασικότερα της gaming βιομηχανίας. Ο τίτλος συνδύαζε cinematic gameplay με ατμοσφαιρική ένταση, σε ένα στιλ που έφερνε σε μεγάλο βαθμό στις ιστορίες του Indiana Jones. Η Lara κατάφερε μάλιστα να γίνει ένα είδωλο στην βιομηχανία του gaming, τόσο λόγω της εκθέασής της όσο και της κριτικής σκέψης του προκαλούσε. Ωστόσο, ο Gard αποχώρησε μετά την πρώτη προσθήκη, καθώς δεν ήταν ευχαριστημένος με το πώς οι διάφορες διαφημίσεις εκτός παιχνιδιού τόνιζαν υπερβολικά την σεξουαλικότητά της αντί για τον χαρακτήρα της. Ήθελε να δώσει έμφαση σε αυτό και εν τέλει τα κατάφερε 10 χρόνια μετά.
Βέβαια το να μιλάμε μόνο για την Lara είναι λίγο, καθώς η δημιουργία ενός 3D παιχνιδιού εκείνη την εποχή ήταν κάτι θαρραλέο και δεν υπήρχαν παρόμοια παιχνίδια τότε. Λόγω αυτού, οι προγραμματιστές έκαναν τα αδύνατα δυνατά για να αποδώσουν ήχο και περιβάλλοντα φυσικά και αρμονικά, δημιουργώντας ένα παιχνίδι που έγινε σημείο αναφοράς για τον κόσμο του gaming.
Η εντυπωσιακή συνέχεια
Η συνέχεια του παιχνιδιού, αν και δεν απολάμβανε τη δημιουργικότητα του Gard, ήταν μια μεγάλη επιτυχία και αντάξιο της πρώτης προσθήκης. Με βελτιωμένα γραφικά, μεγαλύτερα επίπεδα, πιο ανοιχτό κόσμο και μικρές βελτιώσεις, το παιχνίδι κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες χωρίς κανένα πρόβλημα. Αυτό που είδαν οι παίκτες στη δεύτερη προσθήκη της σειράς το 1997 ήταν βελτιώσεις σε μικρές λεπτομέρειες, που ωστόσο κατάφεραν να κάνουν τη διαφορά.
Το καλύτερο σημείο-μυστικό της Core Design ήταν βέβαια ο επίλογος του παιχνιδιού. Ενώ κανονικά το Tomb Raider 2 ολοκληρωνόταν μετά από τη μάχη με τον δράκο, οι developers αποφάσισαν να βάλουν την Lara να υπερασπιστεί το σπίτι της, με την εικονική σκηνή στο ντουζ, όπου η ηρωίδα πυροβολεί τον παίκτη, σε μήνυμα για όλους εκείνους που χρησιμοποιούσαν cheats για να βλέπουν την Lara γυμνή.
Το τρίτο, αλλά όχι το καλύτερο
Ένα χρόνο αργότερα, το 1998, είδαμε την κυκλοφορία του Tomb Raider 3, που ωστόσο δεν είχε την ίδια επιτυχία με τα προηγούμενα. Άλλωστε, η Core Design είχε δεχθεί ανακατατάξεις, καθώς το μισό της προσωπικό είχε αποχωρήσει, λόγω πιέσεων από τους παραγωγούς για τη δημιουργία του μέσα σε ένα χρόνο.
Το Tomb Raider III πάντως άρχισε να απλώνεται σε νέες περιοχές και σε gameplay με περισσότερη δράση. Η προσθήκη του sprint button ήταν πολύ χρήσιμη και τα αντίπαλα AI επέτρεπαν στους κακούς να καλούν ενισχύσεις και να κλείνουν δωμάτια, κάτι που απαιτούσε περισσότερες stealth τακτικές. Παράλληλα, είδαμε και επικίνδυνες περιοχές, όπως κινούμενη άμμο, ορμητικά νερά κλπ. Η άλλη μεγάλη αλλαγή ήταν η μη γραμμική δομή του, καθώς, αν και ξεκινούσατε στην Ινδία και φτάνατε στην Ανταρκτική, μπορεί να είχατε περιπέτειες σε Λονδίνο, Νότιο Ειρηνικό και άλλες περιοχές, χωρίς συγκεκριμένη χρονική σειρά.
Μπορεί να πούλησε μόλις 6 εκατομμύρια αντίγραφα, αλλά αυτό δεν εμπόδισε την εταιρεία να πατήσει γκάζι για τη συνέχεια.
Tomb Raider: The Last Revelation
Τέσσερα παιχνίδια σε τέσσερα χρόνια και ο κόσμος άρχισε να κουράζεται… μαζί με τους δημιουργούς που το ευχαριστήθηκαν πολύ όταν σκότωσαν την Lara στον τίτλο του 1999, και σόκαραν όλο τον κόσμο.
Το engine του παιχνιδιού ήταν παλιό και ο κόσμος έβλεπε συνεχώς τα ίδια πράγματα, αν και κατάφερε να περάσει ως επιτυχία, λόγω των προηγούμενων παιχνιδιών. Είδαμε μάλιστα μια νέα ιστορία, μιας νεώτερης Lara και κάπως έτσι κατάφερε να δεχθεί καλύτερη κριτική από τον προηγούμενο τίτλο. Ωστόσο έτσι, επίσης, φάνηκε ότι το κοινό είχε μπουχτίσει.
Tomb Raider: Chronicles… της Νάρνια
Σκούρα τα πράγματα και το 2000, καθώς η εταιρεία συνέχισε να εργάζεται πάνω στο ίδιο engine με μια Lara που δεν είχε τίποτα νέο να προσφέρει.
Έλλειψη χρόνου και κυρίως κούραση χαρακτήρισαν το τελικό αποτέλεσμα, που εντυπωσίασε μόλις 1.5 εκατομμύριο fans και κάπως έτσι πήραν την απόφαση ότι τα πράγματα έπρεπε να αλλάξουν ή το franchise θα πέθαινε.
Μαύρη και άραχνη συνέχεια
Tomb Raider: The Angel of Darkness και τα εγκεφαλικά συνεχίζονται το 2003. Ίσως το “χαμηλότερο” σημείο του franchise για την εμβληματική ηρωίδα.
Αυτή η προσθήκη παραλίγο να σκοτώσει το franchise, και ήρθε σε μια στιγμή που παρά τις νέες τεχνολογίες, τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. Με το Playstation 2 να ‘χει κατακτήσει την αγορά, οι προσπάθειες της Core να προσθέσουν RPG elements, melee combat και stealth μηχανισμών ήταν ευπρόσδεκτες, αλλά δεν κατάφερε να ολοκληρώσει κανέναν σωστά.
Μισή ιστορία, γεμάτο bugs και μια ελπίδα για καλύτερη συνέχεια. Ευτυχώς που υπήρχε και η Jolie να σώσει το Franchise.
Tomb Raider: Legend… υπό άλλη στέγη
Το 2006 έφερε ανακατατάξεις στο παιχνίδι, και κυρίως το σπίτι του, που άλλαξε χέρια από την Core στην Crystal Dynamic.
H εταιρεία είχε πολλά να σκεφτεί και να συμμαζέψει και προσπαθούσε να δει ποια στοιχεία θα κρατήσει για τον νέο της τίτλο. Με πιο δυνατές και ποικίλες μάχες, ακροβατικά και την επιστροφή του Toby Gard, ήταν σημείο αναφοράς για την επιτυχία του παιχνιδιού, και τον διαχωρισμό της Core από την Crystal Dynamics.
Οι θετικές του κριτικές μάλιστα εξασφάλισαν και τη σίγουρη δημιουργία δύο ακόμα παιχνιδιών για τη εκπλήρωση μιας τριλογίας.
Μία αμφίβολη συνέχεια
Το 2007 είδαμε το πρώτο από τα δύο projects της Crystal Dynamics, ενώ παράλληλα σκέφτονταν να δώσουν στο κοινό ένα reboot του πρώτου παιχνιδιού, που θα ερχόταν πολύ αργότερα.
Λίγο μετά το Legend, το Anniversary ήταν ένα extensive remake του πρώτου παιχνιδιού, με climbing sequences, animated cutscenes και ένα ανανεωμένο Legend move arsenal. Μπορεί να είχε θετικά σχόλια και να στόχευε σε εξάπλωση σε περισσότερες κονσόλες, οι πωλήσεις του όμως δεν έδωσαν αυτή την εντύπωση, καθώς ήταν οι χαμηλότερες στην ιστορία του franchise με 1.3 εκατομμύρια.
Κλείνοντας την τριλογία
Η τελευταία προσθήκη στην τριλογία της Crystal ήταν το Tomb Raider: Underworld και στόχευσε στο Playstation 3 και το Xbox 360.
Ωστόσο, παρά την εξελιγμένη τεχνολογία, το παιχνίδι δεν έδειξε να ακολούθησε την ίδια πρόοδο. Με την 7η γενιά να είναι ήδη εδώ, οι fans περίμεναν το πολυπόθητο reboot, που εν τέλει θα αξιοποιούσε την τεχνολογία αυτή.
Και κάπως έτσι οι παίκτες έμειναν με την ελπίδα.
Το ευλογημένο Reboot
To πολυαναμενόμενο reboot, απλώς ονομαζόμενο “Tomb Raider” ήρθε το 2013 και ήταν μια βαθιά ανάσα ευχαρίστησης για τους fans.
Παίρνοντας στοιχεία από γνωστά franchises, όπως το Uncharted και διατηρώντας τα στοιχεία της Lara, κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις και να κάνει τις καλύτερες πωλήσεις της σειράς, με 8 εκατομμύρια αντίγραφα να έχουν γίνει η μεγάλη λατρεία των παικτών.
Φυσικά μια συνέχεια ήταν αναγκαστική και η πίεση λόγω αυτής της επιτυχίας τεράστια.
Ο τελευταίος (για την ώρα) τροχός του franchise
H Crystal Dynamics έδωσε ψυχή και σώμα για το “Rise Of The Tomb Raider”, προχωρώντας περαιτέρω τον δυναμικό χαρακτήρα της Lara.
Το 2016, η εταιρεία κατάφερε να εμβαθύνει στον ρόλο και την ιστορία της ηρωίδας, παίρνοντας την φόρμουλα του προηγούμενου και βελτιώνοντάς τη. Τώρα, έχουμε επιλογές crafting και κυνηγιού. Παράλληλα υπάρχουν και περισσότερα tombs για να εξερευνήσετε, κάτι που τιμά φυσικά το όνομα του franchise.
Τώρα, στις 14 Σεπτεμβρίου, αναμένουμε το “Shadow Of The Tomb Raider”, που θα δούμε μια πιο ώριμη και δυναμική Lara, που έχει βρει τον εαυτό της και συνεχίζει τις συναρπαστικές περιπέτειές της.
Εσάς ποιο είναι το αγαπημένο σας παιχνίδι από τη σειρά; Πείτε μας στα σχόλια!
H Μαριάντζελα (Angelgraph) είναι News Overlord στο Gaming Dep του IGN Greece. Όταν δεν γράφει ή δεν ασχολείται με τα social media του IGN, μπορείτε να τη βρείτε στο Facebook και το Twitter. Keep Gaming, Buddies!
IGN Greece
Πηγή: IGN Greece