Ανατροπές στο σύστημα κινητικότητας των υπαλλήλων στη δημόσια διοίκηση φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο που επεξεργάζεται το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Βασική καινοτομία του σχεδίου είναι η δυνατότητα κάθε υπαλλήλου υπουργείου, δημόσιας υπηρεσίας, ΝΠΔΔ, Αποκεντρωμένης Διοίκησης, δήμου ή περιφέρειας να έχει πρόσβαση στο σύνολο των θέσεων που θα καλύπτονται μέσω του προγράμματος. Σε πρώτη φάση το νέο σύστημα προτείνεται να αφορά στην κάλυψη θέσεων εργασίας υπαλλήλων, ενώ αφήνεται ανοιχτό το ενδεχόμενο σταδιακά να επεκταθεί και στην κάλυψη θέσεων προϊσταμένων εάν αρθούν οι υφιστάμενες ακαμψίες του συστήματος (µη δυνατότητα μετακίνησης σε άλλη υπηρεσία εάν ο προϊστάμενος δεν παραιτηθεί από τη θέση του).

Το προτεινόμενο πλαίσιο κινητικότητας τέθηκε σε προνομοθετική δημόσια διαβούλευση (προδιαβούλευση), προκειμένου πολίτες και οργανισμοί να καταθέσουν σχόλια και προτάσεις, οι οποίες αφού αξιολογηθούν θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο.

Οι κύριοι άξονες του νέου συστήματος είναι οι εξής:

α) Η κινητικότητα μεταξύ φορέων του δημοσίου θα αφορά αποκλειστικά την κάλυψη κενής οργανικής θέσης ορισμένου κλάδου (μετάταξη) και θα έχει αμιγώς εθελούσιο χαρακτήρα. Προτείνεται χρονικό διάστημα ενός έτους ως προστάδιο της μετάταξης, στο τέλος του οποίου θα οριστικοποιείται η τοποθέτηση στον νέο φορέα.

β) Η κινητικότητα εντός του ίδιου φορέα μπορεί να έχει τη μορφή απόσπασης (προσωρινή μετακίνηση) εάν υπάρχουν κενές θέσεις που δεν είναι δυνατή η άμεση κάλυψή τους και σε περίπτωση σοβαρών και επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών.

γ) Θα παρέχονται κίνητρα για κάλυψη θέσεων σε παραμεθόριες περιοχές και νησιά όπου παρατηρείται μειωμένη εκδήλωση ενδιαφέροντος. Τα κίνητρα αυτά θα έχουν σχέση με μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη, δυνατότητα επιλογής υπηρεσίας μετά από τρία χρόνια και μοριοδότηση σε διαδικασίες επιλογής προϊσταμένων.

δ) Θα υπάρχει η υποχρέωση παραμονής σε μια θέση μετά από διορισμό ή μετάταξη για ορισμένο χρονικό διάστημα (προτείνεται η τριετία), ενώ θα προβλεφθεί ενιαίος καθορισμός ειδικών απαγορεύσεων για ορισμένες κατηγορίες προσωπικού (όπως το νοσηλευτικό) ώστε να μην ανακύπτουν παρερμηνείες στη σχετική νομοθεσία.

Συντονιστικό ρόλο στην αξιολόγηση των αιτημάτων κάλυψης αναγκών σε προσωπικό στη δημόσια διοίκηση θα έχει η Κεντρική Υπηρεσία Κινητικότητας που θα συσταθεί στο υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Σε κάθε υπουργείο συστήνεται Υπηρεσία Κινητικότητας, η οποία θα διατηρεί βάση δεδομένων με τους υπηρετούντες υπαλλήλους με τα στοιχεία από το προσωπικό τους μητρώο (τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, εργασιακή εμπειρία κ.λπ.), ενώ θα ανακατανέμει εσωτερικά τους υπαλλήλους με βάση τις υπηρεσιακές ανάγκες και του εργασιακού προφίλ του καθενός.

Τα αιτήματα για την κάλυψη κενών θέσεων θα υποβάλλονται στην αρχή κάθε έτους στην Κεντρική Υπηρεσία Κινητικότητας, η οποία αφού τα αξιολογήσει θα τα εισάγει σε βάση δεδομένων όπου θα καταγράφονται όλες οι διαθέσιμες θέσεις στο Δημόσιο. Έτσι οι υπάλληλοι θα γνωρίζουν πού ακριβώς υπάρχουν κενά και όσοι ενδιαφέρονται θα υποβάλλουν αιτήσεις μετακίνησης απευθείας στις υπηρεσίες που ζητούν προσωπικό.

Η εξέταση των αιτήσεων προτείνεται να γίνεται από τις υπηρεσίες υποδοχής βάσει καθορισμένων κριτηρίων, όπως είναι τα τυπικά προσόντα, ο χρόνος προϋπηρεσίας, η εμπειρία και η συνέντευξη.

Η πλήρης εφαρμογή του νέου συστήματος κινητικότητας δεν είναι τόσο απλή, καθώς απαιτείται γενική διοικητική αναδιάρθρωση, όπως η ηλεκτρονική “χαρτογράφηση” του προσωπικού και των κλάδων ανά φορέα και οργανική μονάδα, και η περιγραφή θέσεων εργασίας, στοιχεία απαραίτητα για τη συμμετοχή του κάθε φορέα στο νέο σύστημα.