Όταν πριν μερικά χρόνια η Mercedes προσπάθησε να βγάλει στην αγορά το 4θέσιο Smart δεν πέτυχε εμπορικά, κυρίως γιατί ήταν πολύ μεγαλύτερο σε διαστάσεις και δεν είχε καμιά σχέση με το αυθεντικό σούπερ μίνι που είχε πρωτοεμφανιστεί το 1998 σαν Smart city coupe.
Πέρασαν χρόνια από τότε και με την πρόσφατη αλλαγή του Smart, ήρθε και η 5θυρη έκδοση, προϊόν συνεργασίας της ΜΒ με την Renault (αδελφό μοντέλο το Twingo που σας είχαμε παρουσιάσει πριν μερικούς μήνες), που αυτή την φορά είναι βασισμένη πάνω στο αρχικό μοντέλο, με μεγαλύτερες διαστάσεις και δυο ουσιαστικές επιπλέον θέσεις πίσω, που μπορούν να φιλοξενήσουν ακόμα και ογκώδεις ενήλικες.
Με ίδιο πλάτος και ύψος το μήκος του Forfour είναι 0,7μ μεγαλύτερο από του Fortwo, παραμένει όμως κάτω από τα 3,5μ. (για την ακρίβεια 3,49μ.), ενώ το μεταξόνιο στα 2,494μ. είναι σχεδόν σαν ενός τυπικού μίνι αυτοκινήτου και ο χώρος αποσκευών χωρίς να είναι από τους μεγαλύτερους στην κατηγορία των μίνι, έχει χωρητικότητα 185 λίτρων, παρά το ότι δεν υπάρχει ρεζέρβα.
Πάντως το Forfour καταφέρνει και δείχνει το ίδιο συμπαγές και χαριτωμένο σχεδιαστικά με το διθέσιο Smart, διατηρώντας τον έντονο χαρακτήρα που διαμορφώνει η επιβλητική νέα μάσκα εμπρός και των πολλών διαθέσιμων επιλογών εξατομίκευσης που προσφέρει με περίπου 40 χρωματικούς συνδυασμούς.
Στο εσωτερικό το νέο forfour, εμπρός είναι ίδιο με το fortwo, με όμορφο και ευανάγνωστο πίνακα οργάνων (με οθόνη TFT 3,5″ που προβάλλει όλα τα σημαντικά δεδομένα και τις ενδείξεις που χρειάζεται ο οδηγός), με την όμορφη κεντρική κονσόλα να διαθέτει κάποιους χώρους για μικροαντικείμενα και ένα συρταράκι στην πλευρά του συνοδηγού. Η επένδυση καθισμάτων της γραμμής proxy (πλούσιος εξοπλισμός) αναδεικνύεται με την εμφάνιση δέρματος σε λευκό χρώμα στις εξωτερικές πλευρές και τις πλάτες των καθισμάτων. Οι εσωτερικές επιφάνειες επενδύονται με μπλε ύφασμα όπως το ταμπλό οργάνων και τα κεντρικά πλαίσια των θυρών. Οι λευκές λεπτομέρειες ολοκληρώνουν το σχεδιασμό. Η επένδυση από ύφασμα και ποιοτικό πλαστικό σε άψογη συναρμογή και ευχάριστους χρωματικούς συνδυασμούς, συνθέτει ένα φωτεινό εσωτερικό, ενώ η διπλή ηλιοροφή δημιουργεί την αίσθηση «θερμοκήπιου» κάτι που όμως στην πράξη δεν συμβαίνει αφού τόσο τα συρταρωτά κουρτινάκια, όσο και τα φίλτρα στις γυάλινες επιφάνειες κρατούν τις ενοχλητικές ιδιότητες του ήλιου. Η πανοραμική ηλιοροφή μεγέθους 1,2 τετραγωνικών μέτρων συνδυάζει δύο τμήματα από ελασματοποιημένο κρύσταλλο εμπρός και ένα σκληρυμένο κρύσταλλο ασφαλείας πίσω. Για σκίαση, φροντίζει ένα ρυθμιζόμενο αλεξήλιο, υφασμάτινο ρόλο. Επίσης, ο ελαφρύς χρωματισμός των κρυστάλλων φροντίζει ώστε 60% της ηλιακής ενέργειας και 100% της υπεριώδους ακτινοβολίας να μένουν εκτός.
Ο χώρος πίσω είναι επαρκής για 2 επιβάτες (ανάμεσα τους έχουν και ένα κλειστό ντουλαπάκι για μικροαντικείμενα) που δεν αντιμετωπίζουν σημαντικό πρόβλημα με το διαθέσιμο χώρο για κεφάλια και πόδια, αλλά τα «flat» καθίσματα είναι άβολα για πολύωρη αναμονή και στερούνται πλευρικής στήριξης, ενώ τα μικρά πίσω παράθυρα ανοίγουν σαν φεγγίτες μόνο προς τα έξω και αυτό λίγο.
Ο οδηγός πάντως κάθεται ψηλά και έχει καλή περιφερειακή ορατότητα και άνετη θέση οδήγησης, με την εργονομία σε αποδεκτά επίπεδα και μειονεκτήματα την περιορισμένη πλευρική στήριξη και το ότι, το τιμόνι ρυθμίζεται μόνο πάνω/κάτω. Πάντως στην πλούσια έκδοση proxy που είχαμε στη διάθεσή μας, ο εξοπλισμός είναι πλήρης και περιλαμβάνει, ESP με hill holder, 5 αερόσακους (οι πλευρικοί είναι κεφαλής-θώρακος), σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, cruise control, υπολογιστή ταξιδιού και a/c.
Το νέο forfour μοιράζεται και την ίδια γκάμα κινητήρων με το fortwo, που αποτελείται από 3κύλινδρα μηχανικά σύνολα 1.0 και 0.9 λίτρων με απόδοση 60, 71 και 90 ίππων αντίστοιχα.
Στην δοκιμή μας, ο κινητήρας ήταν ο ατμοσφαιρικός των 999κ.εκ. με τους 71 ίππους/6.000σ.α.λ. και ροπή 9,3χγρμ./2.850σ.α.λ., αλλά και πολλά αποθέματα ισχύος από τις μόλις 1.000σ.α.λ. Το μηχανικό αυτό σύνολο αν και με μέτριες επιδόσεις έχει θετικό τράβηγμα στις χαμηλομεσαίες στροφές λειτουργίας ανταποκρινόμενο με το παραπάνω στις απαιτήσεις πόλης που είναι και το βασικό περιβάλλον στο οποίο στοχεύει το όποιο Smart, ενώ συνοδεύεται και από σύστημα start/stop, για μείωση ρύπων και κατανάλωσης. Η τελευταία κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στα 7,5λτ/100χλμ, στα πολλά χιλιόμετρα της δοκιμής μας, παρά το ότι δεν πιέζαμε τον πρόθυμο να ανεβάσει στροφές κινητήρα.
Όσον αφορά τις επιδόσεις, αυτές δεν βάζουν φωτιά στο δρόμο, χάρη και στην αραιή/μακριά κλιμάκωση του 5τάχυτου εύχρηστου κιβωτίου ταχυτήτων. Έτσι τα 975 κιλά βάρους του Forfour επιταχύνονται από στάση στα 100χλμ/ώρα σε 16,9’’ και φτάνουν την τελική ταχύτητα των 151 χλμ/ώρα, ενώ στην πράξη το 4θέσιο Smart αποδεικνύεται ιδιαίτερα σβέλτο, όντας ικανό να διατηρήσει στον ανοιχτό δρόμο ταχύτητες της τάξης των 140χλμ/ώρα.
Στην θέση του οδηγού τώρα, το Forfour εντυπωσιάζει με την κορυφαία ευελιξία του, χάρη στο μικρό κύκλο στροφής των 8,65 μέτρων, κάτι που οφείλεται στο τιμόνι που με 3,9 στροφές από άκρη σε άκρη στρίβει τους εμπρός τροχούς σε γωνία 45 μοιρών.
Επίσης έχει πολύ καλύτερο πάτημα στο δρόμο από το fortwo, καλύτερη ποιότητα κύλισης και λιγότερες αναπηδήσεις στις ανωμαλίες του δρόμου, κάτι που οφείλεται τόσο στο μεγαλύτερο μεταξόνιο, όσο και στο βάρος αλλά και στην ανάρτηση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Η τελευταία περιλαμβάνει πιο σφιχτά και χαμηλωμένα κατά 10 χλστ. ελατήρια, καθώς και 16 ιντσών ζάντες με ελαστικά διαστάσεων 185/50 εμπρός και 205/45 πίσω. Παρά λοιπόν το μικρό μέγεθος και την πίσω κίνηση, το Forfour είναι καλύτερο στις εκτός πόλεις μετακινήσεις με μεγαλύτερες ταχύτητες και εμπνέει στους επιβάτες μεγαλύτερη σιγουριά.
Επιπλέον παρά την πίσω κίνηση, με αναλογία βάρους ανά άξονα 45:55 (ο κινητήρας είναι κάτω από το πάτωμα του πορτ μπαγκάζ), συμπεριφέρεται σαν προσθιοκίνητο, όντας ουδέτερο στις στροφές, ενώ αν ο οδηγός ξεπεράσει τα όρια τότε έχουμε την άμεση επέμβαση του ESP. Η ανάρτηση αν και σφιχτή φιλτράρει ικανοποιητικά τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων, αν και ο πίσω άξονας αντιδρά κάπως απότομα. Κατά τα λοιπά, το τιμόνι φυσιολογικά είναι ελαφρύ κάτι που οδηγός θα συνηθίσει, ενώ τα φρένα θέλουν ακόμα μεγαλύτερο διάστημα προσαρμογής καθώς το πεντάλ δεν έχει αίσθηση και χρειάζεται διαδρομή έως ότου ενεργοποιήσει τους εμπρός δίσκους και τα πίσω ταμπούρα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο πόλης, που μπορεί να κάνει και μικρά ταξίδια. Έχει σαφώς καλύτερη άνεση από το Fortwo, πολύ καλύτερη οδική συμπεριφορά και σαφώς βελτιωμένη άνεση και ποιότητα κύλισης. Βέβαια δεν μπορείς να παρκάρεις κάθετα στον δρόμο, αλλά οι δυο επιπλέον θέσεις είναι κάτι που το κάνει ιδανικό για δεύτερο αυτοκίνητο οικογένειας.
Με λίγα λόγια, το νέο Forfour είναι ένα γνήσιο Smart, κάπως μακρύτερο, αλλά με σχεδόν όλα τα πλεονεκτήματα ευελιξίας, εμφάνισης και «κοινωνικής προβολής» που συνεπάγεται το διάσημο σουπερμίνι της Mercedes.
Όσον αφορά την τελική μας επιλογή, αν ήταν να έχουμε ένα Smart θα διαλέγαμε αυτό που σας περιγράψαμε σήμερα, καταβάλλοντας 15650 ευρώ, ή 14764 αν –ποτέ- υπογραφεί η απόσυρση.
Υπέρ
Σχεδίαση
Εξοπλισμός
Χώροι για 4 επιβάτες
Ευελιξία
Ποιότητα κατασκευής
Σβέλτος κινητήρας
Οδική συμπεριφορά
Πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης
Κατά
Κατανάλωση
Τιμή
Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 3κύλιδρος, ατμοσφαιρικός, 999κ.εκ., Euro 6
Ισχύς: 71 ίπποι / 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 9,2 χγρμ / 2.850 σ.α.λ.
0-100: 16,9’’
Τελική ταχύτητα: 151 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,5 λτ/100 χλμ
Ρεζερβουάρ: 28 λτ
Εκπομπή CO2 97 γρ/χλμ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση (Εμπρός/πίσω): Γόνατα McPherson με εγκάρσιους βραχίονες / Άξονας de Dion (με σύνδεσμο Watt)
Φρένα (Εμπρός/πίσω): Αεριζόμενοι δίσκοι/ταμπούρα
Τροχοί (Εμπρός/πίσω): 185-50-16/205-45-16
Σύστημα διεύθυνσης: Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση
Διαστάσεις (Μήκος x πλάτος x ύψος): 3.495×1.665×1.554 χλστ
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω): 1.467/1.429 χλστ
Μεταξόνιο: 2.494 χλστ
Χώρος αποσκευών: 190-975 λτ
Βάρος: 975 κιλά