Το ποδόσφαιρο παραμένει ένα από τα πιο περιζήτητα περιουσιακά στοιχεία της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας

Ρεκόρ κερδών που ανήλθαν στα 28 δισεκατομμύρια ευρώ κατέγραψε την περίοδο 2017/18 η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Deloitte. 

Το ποσοστό της αύξησης των εσόδων έφτασε το 11%  και σε αυτό κυρίαρχο ρόλο έπαιξαν η διεξαγωγή του Παγκοσμίου Κυπέλλου στη Ρωσία, καθώς και η ανοδική πορεία των κορυφαίων πέντε ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων. 

Ακολουθεί το αναλυτικό δελτίο τύπου της Deloitte για τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας:

Αθήνα, 11 Ιουνίου 2019 – Τα έσοδα της ευρωπαϊκής αγοράς ποδοσφαίρου αυξήθηκαν κατά 11%, στα 28 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το 28ο Annual Review of Football Finance του Sports Business Group της Deloitte. To ρεκόρ ετήσιων εσόδων προήλθε κυρίως από τα «πέντε μεγαλύτερα» στην κατάταξη ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, τα οποία αύξησαν τα συνολικά τους έσοδα κατά 6% την περίοδο 2017/18, καθώς και από το Παγκόσμιο Κύπελλο που διεξήχθη στη Ρωσία.
Παρά την αύξηση των εσόδων, τα συνολικά λειτουργικά κέρδη των «πέντε μεγάλων» ευρωπαϊκών διοργανώσεων μειώθηκαν το 2017/18, καθώς οι μισθολογικές δαπάνες υπερκάλυψαν τις σημαντικές αυξήσεις των εσόδων από τις αγγλικές και τις ισπανικές τοπικές τηλεοπτικές συμφωνίες το 2016/17. Ταυτόχρονα, η Bundesliga και η Serie A σημείωσαν αύξηση λειτουργικών κερδών 9% και 8% αντίστοιχα.
«Τα τελευταία 18 χρόνια, τα τηλεοπτικά συμβόλαια έχουν διαρκή ανοδική πορεία, συμβάλλοντας στην αύξηση των εσόδων στα μεγαλύτερα πρωταθλήματα του κόσμου. Είναι ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε έως πότε θα συνεχιστεί αυτή η τάση, την ίδια στιγμή που ο τρόπος παρακολούθησης αγώνων εξελίσσεται μαζί με τις νέες τεχνολογίες.», δήλωσε ο Μάνος Πηλείδης, Chairman της Deloitte. 
Ο Dan Jones, εταίρος και επικεφαλής του Sports Business Group της Deloitte, δήλωσε: «Εξαιρώντας το συνολικό αντίκτυπο των αγώνων των εθνικών ομάδων στα πρωταθλήματα της UEFA και της FIFA, παρατηρήσαμε αύξηση εσόδων σε κάθε ένα από τα 18 χρόνια που υπολογίζουμε το μέγεθος της ευρωπαϊκής αγοράς ποδοσφαίρου. Με τη ζωντανή μετάδοση ποδοσφαίρου να παραμένει ένα από τα πιο περιζήτητα περιουσιακά στοιχεία της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας, τόσο για τους συμμετέχοντες όσο και για τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, καθώς και ένα από τα πιο δημοφιλή θέματα στα social media, αναμένουμε ότι η ανάπτυξη αυτή θα συνεχιστεί». 
«Ενώ η Premier League συνεχίζει να πρωτοστατεί, η Ισπανία και η Γερμανία είναι σε διαρκή ανταγωνισμό για τη δεύτερη θέση. Η Γερμανία ξεπέρασε την Ισπανία μετά την έναρξη της νέας τετραετούς συμφωνίας τηλεοπτικών μεταδόσεων. Αναμένουμε η Γερμανία να διατηρήσει τη θέση της και να παραμείνει το πρωτάθλημα με τα δεύτερα υψηλότερα έσοδα και στην επόμενη έκδοση του Football Finance, ενώ η La Liga ενδέχεται να την ξεπεράσει εκ νέου το 2019/20».
Η Premier League συνέχισε να διατηρεί σημαντικό πλεονέκτημα σε επίπεδο εσόδων, έναντι των πλησιέστερων ανταγωνιστών της το 2017/18, παράγοντας συνολικά €5,4 δισ., από €5,3 δισ. την περίοδο 2016/17. Αναφορικά με τα έσοδα, το ρεκόρ εσόδων για το Αγγλικό Πρωτάθλημα είναι 72% μεγαλύτερο από τη γερμανική Bundesliga. Την ίδια στιγμή ωστόσο, ο δείκτης μισθών/εσόδων της Premier League επιδεινώθηκε κατά την περίοδο 2017/18 σε 59%, σε συνέχεια αύξησης του μισθολογικού κόστους κατά 15%.
Η έναρξη της νέας συμφωνίας τηλεοπτικών μεταδόσεων της γερμανικής Bundesliga συνέβαλε τα μέγιστα στην άνοδο των εσόδων κατά €290 εκατ. και κατ’ επέκταση στην επικράτησή της επί της ισπανικής La Liga, λαμβάνοντας τη δεύτερη θέση στον παγκόσμιο ποδοσφαιρικό χάρτη εσόδων.
Τα έσοδα των συλλόγων της La Liga έσπασαν το φράγμα των 3 δισ. ευρώ για πρώτη φορά, καταγράφοντας αύξηση ύψους 7%. Η άνοδος οφείλεται εν μέρει στην τρίτη συνεχόμενη κατάκτηση του UEFA Champions League από την Ρεάλ, την περίοδο 2017/18, σε συνδυασμό με την εμπορική ανάπτυξη της Barcelona, η οποία απέσπασε μια νέα τετραετή χορηγία με την Rakuten. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δύο δυνατότερες ομάδες του ισπανικού ποδοσφαίρου, ήταν αυτές που κατέκτησαν και τις δύο πρώτες θέσεις στο 2019 Deloitte Football Money League.
Η Serie A εξακολουθεί να δυσκολεύεται να ακολουθήσει την αύξηση των εσόδων που παρατηρήθηκε σε Αγγλία, τη Γερμανία και την Ισπανία. Παρότι τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 8%, στα 2,2 δισ. ευρώ, αυτό δεν ήταν αρκετό για να μειώσει το διαρκώς αυξανόμενο χάσμα. Οι αυξήσεις του μισθολογικού κόστους του πρωταθλήματος ήταν μικρότερες συγκριτικά με αυτές των υπολοίπων πρωταθλημάτων του “big five” και αυτό οδήγησε στη χαμηλότερη αναλογία μισθών/εσόδων (66%) από την περίοδο 2005/06. Παρόλα αυτά, η απόκτηση του Cristiano Ronaldo από τη Juventus, καθώς και άλλες μεταγραφές στις αρχές του καλοκαιριού του 2018, είναι πιθανό να οδηγήσουν στην αύξηση του μισθολογικού κόστους, την περίοδο 2018/19.
Η γαλλική Ligue 1 συνέχισε να αποφέρει τα λιγότερα έσοδα από τα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης (€1.7 δισ.), με τις μειώσεις των εσόδων από τις αναμεταδόσεις και τις χορηγίες να αντισταθμίζονται από τις αυξήσεις των εσόδων από αγώνες και άλλες εμπορικές συμφωνίες. Η συγκεκριμένη διοργάνωση θα πρέπει να περιμένει μέχρι το 2020/21, οπότε και αναμένεται η επόμενη τηλεοπτική συμφωνία, με την αξία της να αναμένεται να αυξηθεί κατά 55%, σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ ανά σεζόν, αξία μεγαλύτερη από αυτή της Serie A (€1 δισ.) και παρόμοια με τα τηλεοπτικά έσοδα που εισπράττει σήμερα η La Liga.
Πέραν των «πέντε μεγάλων»
Πέρα από τα μεγάλα πέντε ευρωπαϊκά πρωταθλήματα ποδοσφαίρου, η ρωσική Premier League (813 εκατ. ευρώ) ξεπέρασε την τουρκική Süper Lig (731 εκατ. ευρώ) παίρνοντας τη θέση της ως η έκτη υψηλότερη σε έσοδα διοργάνωση στην Ευρώπη, χάρη στη νέα συμφωνία τηλεοπτικών δικαιωμάτων και στα αυξημένα έσοδα που προκύπτουν από την αναβάθμιση των σταδίων για το 2018 FIFA World Cup.
Ο Sam Boor, senior manager του Sports Business Group πρόσθεσε ότι «το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2018 στη Ρωσία έφερε περισσότερα άμεσα και έμμεσα έσοδα στην ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του αντίκτυπου της FIFA, της UEFA και των Εθνικών Ενώσεων στο μέγεθος της ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου κατά 75%, από 2,4 δισ. ευρώ το 2016/17 σε 4,2 δισ. ευρώ το 2017/18».
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως μια νέα τηλεοπτική συμφωνία για την τουρκική Süper Lig αναμένεται να της δώσει τη δυνατότητα να ξανά-διεκδικήσει τη θέση της ως η έκτη σε έσοδα διοργάνωση στην Ευρώπη, στην έκδοση του Annual Review of Football Finance για το 2020.
Ολόκληρη η έρευνα «28ο Annual Review of Football Finance του Sports Business Group της Deloitte» διαθέσιμη εδώ: https://deloi.tt/2IzwpcY.