Με το “μαχαίρι στο λαιμό” καλούνται να ψηφίσουν για ακόμη μια φορά οι βουλευτές της συγκυβέρνησης για την εκχώρηση της εθνικής κυριαρχίας στους δανειστές που με αίτημα τους θα μπορούν να κατάσχουν οποιοδήποτε ιδιοκτησιακό δικαίωμα της Ελλάδας και της ΤτΕ.
Και αυτό γιατί με την διαδικασία του κατεπείγοντος θα ψηφιστούν την ερχόμενη Δευτέρα, 7 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, μετά από συνεννόηση που είχαν ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας και ο πρόεδρος της Βουλής Βαγγέλης Μεϊμαράκης, ωστόσο επέρχονται δραστικές αλλαγές στους όρους του μνημονίου που δένουν χειροπόδαρα τη χώρα.
Αναλυτικότερα σύμφωνα με το νέο νόμο σε περίπτωση που η Ελλάδα αθετήσει τις υποχρεώσεις της προς τους δανειστές της, τότε οι δανειστές μας θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε κατάσχεση οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου που κατέχει το Δημόσιο, ακόμα και η Τράπεζα της Ελλάδας.
Ο νέος νόμος είναι στα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της επόμενης δόσης των 9,2 δισ. ευρώ και στόχος της κυβέρνησης είναι να ψηφιστεί προκειμένου να έχουν ολοκληρωθεί οι ενέργειες της κυβέρνησης μέχρι το Eurogroup της 21ης Ιανουαρίου.
Η επίμαχη διάταξη είχε περιληφθεί στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου (ΦΕΚ 240/2012) η οποία τροποποιεί τους κανόνες της δανειακής σύμβασης.
Εκεί ορίζεται ότι “ούτε το δικαιούχο κράτος μέλος, ούτε η Τράπεζα της Ελλάδος, ούτε κανένα από τα αντίστοιχα περιουσιακά τους στοιχεία εξαιρούνται, λόγω εθνικής κυριαρχίας ή για άλλο λόγο, της δικαιοδοσίας, κατάσχεσης-συντηρητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης σε σχέση με οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα ή διαδικασία σχετικά με τη σύμβαση τροποποίησης”.
Ενσωματώνεται δηλαδή στο εθνικό δίκαιο ο όρος πως όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού κράτους και τα πάσης φύσεως ιδιοκτησιακά δικαιώματά του υπόκεινται σε κατάσχεση, αν το ζητήσουν οι δανειστές, δηλαδή από φορολογικά έσοδα μέχρι τον χρυσό της χώρας.
Όπως διευκρινίστηκε από το γραφείο Τύπου του προέδρου της Βουλής, οι 7 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου που έχουν πάρει ΦΕΚ θα πρέπει μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου να έχουν ψηφιστεί καθώς εντάσσονται στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που έχει η χώρα προκειμένου να πάρει την επόμενη δόση.
Τι λέει η νομική υπηρεσία του υπουργείου οικονομικών
Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλές διατάξεις προκαλούν ανησυχία και ερωτηματικά καθώς το περιεχόμενο τους θέτει σε κίνδυνο ακόμη και τη δημόσια περιούσια.
Συγκεκριμένα, στο κεφάλαιο 4 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου 240.2012 το οποίο αναφέρεται στο εφαρμοστέο δίκαιο και δικαιοδοσία της τροποποιημένης δανειακής σύμβασης με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) σημειώνονται χαρακτηριστικά τα εξής: “Το Δικαιούχο Κράτος Μέλος (Ελλάδα), η Τράπεζα της Ελλάδος και το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας παραιτούνται με την παρούσα αμετάκλητα και ανεπιφύλακτα από κάθε δικαίωμα ασυλίας που ήδη έχουν ή μπορεί να δικαιούνται σε σχέση με τους ίδιους και τα περιουσιακά τους στοιχεία έναντι δικαστικών ενεργειών σχετικά με την παρούσα Σύμβαση Τροποποίησης, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά, από κάθε δικαίωμα ασυλίας έναντι άσκησης αγωγής, έκδοσης δικαστικής απόφαση ή άλλης διάταξης, κατάσχεσης, εκτέλεσης ή ασφαλιστικού μέτρου και έναντι κάθε εκτέλεσης ή αναγκαστικού μέτρου σε βάρος των περιουσιακών τους στοιχείων στο μέτρο που τα ανωτέρω δεν απαγορεύονται από αναγκαστικό νόμο”.
Καθώς η διάταξη αυτή προκαλεί ευθέως ερωτηματικά για το εάν αφορά στο σύνολο της δημόσιας περιουσίας και ουσιαστικά συνιστά παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας θα πρέπει να διευκρινισθεί πως το ίδιο το διεθνές δίκαιο θέτει ισχυρούς περιορισμούς που ξεπερνούν τη δανεική σύμβαση της Ελλάδας με τον EFSF. Αυτό προκύπτει άλλωστε και από την διευκρίνιση ότι τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (κατάσχεση) θα ισχύουν στο μέτρο που δεν απαγορεύονται από αναγκαστικό νόμο. Καθώς μάλιστα το Σύνταγμα (αναγκαστικός νόμος) δεν αφήνει πολλά περιθώρια (άρθρα 17 και 18) για παρανοήσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα, το ζήτημα της κατάσχεσης της εθνικής περιουσίας είναι φιλολογικό, σύμφωνα με τη νομική υπηρεσία του υπουργείου οικονομικών.
Όπως εξηγούν από τη νομική υπηρεσία του υπουργείου οικονομικών η δανειακή σύμβαση διέπεται και ερμηνεύεται σύμφωνα με το αγγλικό δίκαιο. Το αγγλικό δίκαιο δεν αναγνωρίζει στο Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα της ετεροδικίας. Σε περίπτωση μη τήρησης των υπεσχημένων από την Ελλάδα αυτό θα είχε ως συνέπεια την έκδοση δικαστικών αποφάσεων στο εξωτερικό εις βάρος της χώρας. Για παράδειγμα θα μπορούσε μέσω της αναγκαστικής εκτέλεσης να κατασχεθούν ακίνητα ανήκοντα στην λεγόμενη ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου καθώς να γίνει κατάσχεση εις χείρας τρίτου χρηματικών απαιτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου (φόροι, τέλη , δασμοί , έσοδα από αποκρατικοποιήσεις).
Ωστόσο, σύμφωνα με την νομική υπηρεσία του υπουργείου οικονομικών, για τις δημόσιες εκτάσεις, τον ορυκτό πλούτο, την υφαλοκρηπίδα, την ΑΟΖ, δεν τίθεται ζήτημα κατάσχεσης. Ακόμη, γίνεται δεκτό από τη διεθνή νομολογία ότι στα θέματα αναγκαστικής εκτέλεσης το Δίκαιο που ισχύει, είναι το Δίκαιο της χώρας στην οποία κινείται η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης, άρα το Ελληνικό Δίκαιο.
Η δικαιοδοσία λοιπόν ανήκει στα ελληνικά Δικαστήρια και οι κανόνες εκτέλεσης σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου είναι παρόμοιοι με αυτούς που το Σύνταγμά προβλέπει για κάθε Έλληνα ή ξένο ιδιώτη, που εγείρει αξιώσεις κατά του Ελληνικού Δημοσίου και μπορεί να εκτελέσει μια απόφαση που εκδίδεται σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
Στην ουσία κανένα ελληνικό Δικαστήριο δεν θα λάμβανε απόφαση αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της Ελλάδας όπως δεν έχει συμβεί κάτι αντίστοιχο σε περιπτώσεις πτωχευμένων χωρών (όπως η Αργεντινή).
Πηγή: www.news.gr