Η Ρεάλ Μαδρίτης είναι η πρώτη ομάδα από όλα τα αθλήματα, της οποίας τα ετήσια έσοδα ξεπέρασαν τα 500 εκ. ευρώ, σύμφωνα με τη 16η έκδοση του Football Money League της συμβουλευτικής εταιρίας Deloitte. Η ισπανική ομάδα με έσοδα 512,6 εκ. ευρώ, πέτυχε αύξηση 33,1 εκ. ευρώ (7%) στα έσοδά της και κατέλαβε την πρώτη θέση στο Money League για όγδοη συνεχόμενη χρονιά ισοφαρίζοντας το ρεκόρ της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ που κυριαρχούσε τα έτη από το 1996/97 έως και 2003/04.
Το σύνολο των εσόδων των 20 ομάδων με τα υψηλότερα έσοδα το 2011/12 αυξήθηκε κατά 10% από τον προηγούμενο χρόνο φτάνοντας τα 4,8 δισ. ευρώ.
Ο Dan Jones, Partner του Sports Business Group της Deloitte, δήλωσε: «Το ότι τα έσοδα ενός έτους ξεπέρασαν τα 500 εκ. ευρώ αποτελεί ένα εντυπωσιακό επίτευγμα της Ρεάλ Μαδρίτης. Η Ρεάλ πρωτοπορεί, σημειώνοντας διψήφιο ποσοστό (10%) αύξησης εσόδων και οδηγεί σε νέα επίπεδα τις 20 κορυφαίες ομάδες οι οποίες παρουσίασαν δυνατή απόδοση σε αυτούς τους δύσκολους οικονομικά καιρούς. Το σύνολο των εσόδων των κορυφαίων 20 ομάδων έχει τετραπλασιαστεί από το 1996/97 οπότε ξεκίνησε η έρευνά μας.
Ενώ οκτώ από τις 20 κορυφαίες ομάδες είδαν μια πτώση στα έσοδά τους το 2011/12, στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό οφειλόταν πιο πολύ στις αγωνιστικές επιδόσεις τους στους Ευρωπαϊκούς αγώνες (λιγότερο επιτυχημένες σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά), παρά στον ευρύτερο αντίκτυπο της ύφεσης. Συνολικά οι 20 ομάδες του Money League αποφέρουν περισσότερο από το ένα τέταρτο των συνολικών εσόδων της Ευρωπαϊκής αγοράς ποδοσφαίρου. Οι κορυφαίοι 20 είναι πιθανό να αποφέρουν περισσότερα από 5 δισ. ευρώ το 2012/13».
Για πέμπτη συνεχή χρονιά, οι ομάδες που καταλαμβάνουν τις έξι κορυφαίες θέσεις στο Money League – η Ρεάλ Μαδρίτης, η Μπαρτσελόνα, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η Μπάγερν Μονάχου, η Τσέλσι και η Άρσεναλ – παραμένουν ίδιες. Η Μπαρτσελόνα λαμβάνει ξανά τη δεύτερη θέση στην κατάταξη συμπληρώνοντας το Ισπανικό δίδυμο των πρώτων δύο θέσεων για τέταρτη συνεχή χρονιά.
Ο Jones επεσήμανε: «Το ότι οι 6 πρώτες ομάδες παραμένουν οι ίδιες ενισχύεται από το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες ομάδες έχουν από τις μεγαλύτερες βάσεις οπαδών και έτσι τα υψηλότερα έσοδα, τόσο στις εγχώριες, όσο και στις διεθνείς αγορές».
Νέα είσοδο στο φετινό Money League κάνει η Νιούκαστλ Γιουνάτεντ αντικαθιστώντας την ισπανική Βαλένθια. Για ακόμα μια φορά, η αγγλική Premier League έχει τις περισσότερες ομάδες στο Money League εκπροσωπούμενη από επτά ομάδες, πέντε από τις οποίες εμφανίζονται στις πρώτες 10 θέσεις. Επιπλέον τέσσερις ομάδες της Premier League είναι στις θέσεις μεταξύ 20 και 30 (Έβερτον, Άστον Βίλλα, Φούλαμ και Σάντερλαντ).
Η Μάντσεστερ Σίτυ (7η), η Μπορούσια Ντόρτμουντ (11η) και η Νάπολι (15η) είναι οι ομάδες που φέτος έκαναν το μεγαλύτερο άλμα ανεβαίνοντας πέντε θέσεις με τη Μάντσεστερ Σίτυ να καταλαμβάνει για πρώτη φορά μια θέση ανάμεσα στις κορυφαίες 10. Οι πρωταθλητές της Premier League και η Γιουβέντους αντικαθιστούν την Ίντερ Μίλαν και τη Σάλκε 04 στις 10 κορυφαίες.
Ο Austin Houlihan, Senior Manager στο Sports Business Group της Deloitte, δήλωσε: «Ο τίτλος που κέρδισε η Μάντσεστερ Σίτυ στην Premier League σε συνδυασμό με τη συμμετοχή της στο UEFA Champions League συνέβαλλαν στην αύξηση των εσόδων της κατά 51% φτάνοντας τα 285,6 εκ. ευρώ και σημειώνοντας τη μεγαλύτερη, απόλυτη και σχετική αύξηση από όλες τις ομάδες του Money League. Η πορεία της ομάδας προς την κορυφή των αγγλικών και ευρωπαϊκών διοργανώσεων αποτελεί ένδειξη ότι θα διατηρήσει τη θέση της στη δεκάδα των κορυφαίων ομάδων της κατάταξης του Money League και θα προσπαθήσει να προχωρήσει και να ξεπεράσει τις άλλες δυο αγγλικές ομάδες, την Άρσεναλ και την Τσέλσι, με σκοπό να μπει στην κορυφαία πεντάδα».
Το επίτευγμα της Τσέλσι να γίνει η πρώτη λονδρέζικη ομάδα που κερδίζει το UEFA Champions League, της επέτρεψε να λάβει την πέμπτη θέση. Ωστόσο, μια πρόωρη έξοδος από τη συγκεκριμένη ευρωπαϊκή διοργάνωση φέτος και οι περιορισμοί χωρητικότητας της έδρας της στο Stamford Bridge θα μπορούσε να την οδηγήσει να χάσει τη συγκεκριμένη θέση στο Money League τον επόμενο χρόνο.
Παρά την πτώση στα έσοδα, ως αποτέλεσμα της απώλειας του τίτλου της Premier League και της πρώιμης εξόδου από το UEFA Champions League και το FA Cup, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (3η) συνεχίζει να κάνει μεγάλα άλματα στις εμπορικές λειτουργίες της.
Ο Houlihan εξηγεί: «Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ συνεχίζει να διαχειρίζεται με επιτυχία το παγκόσμιο brand της. Η νέα επταετής χορηγική συμφωνία με την General Motors για τη φανέλα αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ και θα διπλασιάσει τα έσοδα της ομάδας από τη συγκεκριμένη χορηγία την πρώτη περίοδο της νέας συμφωνίας το 2014/15. Αυτό σε συνδυασμό με την καινούρια συμφωνία ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης της Premier League για το 2013/14 που θα φέρουν αυξημένα έσοδα μεταξύ 20εκ. λιρών και 30εκ. λιρών ανά ομάδα, θα βοηθήσουν τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στην προσπάθειά της να περάσει μια από τις δυο ισπανικές ομάδες και να φτάσει στη δεύτερη θέση. Με τις νέες συμφωνίες της Premier League μπορεί σε λίγα χρόνια οι μισές από τις πρώτες 20 ομάδες του Money League να είναι αγγλικές».
Σχολιάζοντας την επίπτωση των οδηγιών της UEFA σχετικά με το Financial Fair Play (κάθε ομάδα θα μπορεί να ξοδεύει όσα εισπράττει ), ο Paul Rawnsley, Director στο Sports Business Group της Deloitte δήλωσε: «Ενώ το Money League αφορά στα έσοδα των ομάδων, υπάρχει ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον μέσα στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο για τις ομάδες να συγκρατούν τα έξοδά τους στο επίπεδο των εσόδων τους, ιδιαιτέρως δεδομένων των οδηγιών της UEFA για το Financial Fair Play.
Οι πειθαρχημένες και υπεύθυνες διοικητικές δομές και οικονομικές διαχειρίσεις που παράλληλα εξασφαλίζουν ένα πεδίο για επενδύσεις σε υποδομές και για ανάπτυξη των νέων ποδοσφαιριστών θα πρέπει μόνο να ενθαρρύνονται».
Ο Μάνος Πηλείδης, Senior Partner της Deloitte στην Ελλάδα σχολίασε: «Η έρευνα συνεχίζει να καταδεικνύει και φέτος την ανθεκτικότητα των μεγάλων ομάδων και γενικά της αγοράς του ποδοσφαίρου, που σε μια δύσκολη εποχή αύξησαν τα έσοδά τους. Παρ’ ότι η έρευνα, δείχνει μια σχετικά αναλλοίωτη κατάσταση, τουλάχιστον όσον αφορά στη σύνθεση των 20 ομάδων, αν κανείς διαβάσει πιο προσεκτικά την έρευνα θα δει ότι ενώ οι ομάδες αυτές, που προέρχονται από τα πέντε μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, παρουσιάζουν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες διαφορές στη δομή των εσόδων τους που οφείλονται στα διαφορετικά χαρακτηριστικά του κάθε πρωταθλήματος και της κάθε αγοράς.
Στην Ελλάδα η οικονομική κατάσταση δεν επιτρέπει στις ομάδες μας το όνειρο για εμφάνιση στην εικοσάδα του Money League. Παρά τη σχετικά επιτυχημένη πορεία του Ολυμπιακού στην Ευρώπη και την αύξηση των εσόδων του στα 69 εκ. ευρώ, η ομάδα στην 20η θέση του Money League έχει έσοδα 115,3 εκ. ευρώ, και ενδεικτικά η Μπενφίκα, ομάδα προερχόμενη από χώρα πληθυσμιακά συγκρίσιμη με την Ελλάδα, έχει έσοδα ύψους 111,1 εκ. ευρώ και κατέλαβε την 22η θέση στο Money League».